Agile werken

Hoe ziet agile werken er uit?

Binnen ICT Services werken we op dit moment met tien multidisciplinaire productteams op een agile manier. Een productteam bestaat uit drie tot negen medewerkers, exclusief product owner en scrummaster. Binnen de productteams zijn de teamleden samen verantwoordelijk voor de indeling van de werkzaamheden en het eindresultaat.

De productteams werken in sprints, waarbij in een korte doorlooptijd steeds een minimal viable product wordt opgeleverd en doorontwikkelen gebeurt op basis van feedback van de gebruikers. Zo zorgen we ervoor dat de juiste dingen eerst gedaan worden. De product owner zorgt ervoor dat de backlog (to do-lijst) op juiste wijze geprioriteerd wordt en de scrummaster ondersteunt het team in de organisatie van de verschillende onderdelen zoals sprints (werkcyclus van 2 à 3 weken), sprintdemo’s, retrospective, backlog-planning, et cetera. De medewerkers die nu al werken in productteams zijn belangrijke ervaringsdeskundigen. De ervaring die zij opdoen, levert waardevolle input voor een verantwoorde groei naar meer teams; we verwachten er zo’n dertig in totaal tussen nu en eind 2021. Ook al gaat zeker niet iedereen in een productteam werken, zo’n 70 procent van de ICTS’ers blijven in afdelingen of projectteams werken, de agile mindset is voor onze hele dienst belangrijk om beter te kunnen inspelen op de wensen van onze gebruikers én de integratie van de productteams in de beide instellingen.